אחת המטרות שחייב להציב לעצמו כל מי שעוסק בתחום הבניה בישראל הוא להיות קבלן רשום. מדובר על רישום בפנקס הקבלנים וקבלת סוג של תעודת מקצועיות ויושרה עבור הלקוחות העתידיים. על התנאים לרישום קבלן רשום במאמר הבא.
מהו קבלן רשום ולמה זה חיוני?
קבלן רשום בפנקס הקבלנים הוא הוכחה למקצועיות, אמינות וניסיון בענף הבניה בתחום ההתמחות של אותו הקבלן (שיפוצים, חשמל, מים וכן הלאה). להיות קבלן רשום מאפשר קבלת עבודות בהיקפים גבוהים יותר ביחס לכל מי שאינם קבלנים רשומים ובעיקר אפשרות לקחת חלק במכרזים ממשלתיים ועירוניים שונים.
ערך נוסף של רישום קבלנים ברשם הקבלנים הוא יצירה של הבדלה בין כל מי שהם בעלי מקצוע "קטנים" או חאפרים (מבלי להעליב) ובין מי שמציגים יכולת מקצועית לאורך זמן ועם סבירות גבוהה יותר של עמידה בזמנים, בתקציב ובביצוע איכותי של הפרויקט אשר יקבלו לידיהם.
מהם התנאים לרישום קבלן רשום בישראל?
ישנם מספר תנאים כדי שתוכלו גם כן להפוך קבלן רשום.
אלו הם תנאי סף שנועדו למנוע מכל מי שאינם בעלי תעודות או ניסיון מקצועי מוכח להיות קבלן רשום בישראל.
התנאים לרישום קבלן רשום בישראל:
- בעל מקצוע – מנהל עבודה, אדריכל, מהנדס או הנדסאי בניה עם תעודות רלוונטיות. כמו כן ניתנת אפשרות לקבלני שיפוצים גם כן להגיש בקשה לרישום.
- שנות ניסיון מעשי – כל אחד מהרשומים מעלה חייב להציג לפחות כמות מינימלית של שנות ניסיון בהתאם למקצוע שלו. מדובר על ניסיון בשטח בתחום העיסוק שלו ולא בניסיון כללי בענף הבניה או כזה שאיננו רלוונטי לתחום.
- תעודות – במידה ומדובר על המקצועות שלמעלה אז תעודות רלוונטיות למקצוע ומי שבאים מתחום הבנייה "נטו" כדאי שיציגו תעודות של לימודים שונים שביצעו במהלך השנים האחרונות בתחום העיסוק שלהם.
- פלילים – עבר נקי מפלילים או הרשעות של עבירות פליליות
- עצמאי\חברה – תעודת עוסק מורשה כחוק על שם המבקש.
- אימות – אימות של המסמכים והממלא שלהם ע"י עורך דין.
כיצד מגישים בקשה לרישום קבלן רשום?
את כל המסמכים והתעודות שברשותכם יש לרכז בצורה מסודרת ולפרט על טופס ייעודי לכך של רשם הקבלנים. חשוב לדייק בפרטים ולהבין שמי שבוחנים את הטפסים "מהצד השני" הם אנשי מקצוע המבינים ומכירים היטב את ענף הבניה.
הדגש על כך הוא כדי שיהיה מובן שחשוב לומר אמת ולמלא את הטפסים בצורה הנכונה ובדיוק לפי דרישות רשם הקבלנים בישראל, כדי לבצע רישום קבלן רשום מהיר ומוצלח.
כיוון שרבים אינם ממלאים נכון את הטפסים הנדרשים או אינם דואגים לכל המסמכים החיוניים לבקשת הרשם, קמו להן לא מעט חברות ומשרדי עורכי דין אשר מספקים שירות רישום קבלנים בצורה מקצועית ומבלי לבצע טעויות שעלולות לעכב את הצלחת הרישום שלכם. חברות ומשרדים אלו אמנם גובות תשלום עבור השירות שלהם אך במקרים רבים הן חוסכות צורך של ערעורים ועיכובים בתהליך רישום קבלן רשום עבור הלקוחות שלהם.